Pájení během výuky » Výuka pájení ve škole
Aktualizováno: 27. 3. 2024 | Doba potřebná k přečtení: 6 minut
Pájení je nejoblíbenější metodou, jak vzájemně propojit kovové díly a elektrické součástky. Nejčastěji se uplatňuje měkké pájení. Proto má pájení během výuky přímé napojení na praxi.
Tato technika je součástí učebních osnov pro pracovní vyučování a technické předměty na odborných školách a učilištích a obecně je počínaje 5. třídou povolené částečně samostatné pájení pod dohledem. Kromě přírodovědných předmětů je pájení součástí předmětu Elektronika a různých projektů.
Technika pájení vyžaduje klidnou ruku, soustředění a trpělivost. Díky tomu je pájení zajímavé v rámci výuky řemeslných dovedností ve škole, viz heslo „Výuka praktickým prováděním“.
Rádce » Naučte se správně pájet
Rádce Naučte se správně pájet poskytuje pokyny pro zacházení s páječkou, určené pro začátečníky. Tyto informace mohou být velmi cenné jak pro žáky a žákyně, tak i pro učitele!
Páječky a pájecí stanice
Pro optimální měkké pájení dílců a elektronických součástek ve výuce se nejlépe osvědčila klasická elektrická páječka s nastavitelnou teplotou. Páječky jsou k dispozici v různých velikostech a výkonnostních třídách. Výhodou jsou jemné páječky se štíhlou rukojetí, které dokážou bezpečně udržet i dětské ruce. Vhodný stojánek na páječku nebo držák slouží pro bezpečné odložení rozehřátého zařízení.
Elektronické pájecí stanice zajišťují konstantně rozehřátý pájecí hrot, nicméně nejsou natolik odolné a nemají tak dlouhou životnost jako regulovatelné páječky.
Cínová pájka
Elektricky vodivá pájka je k dostání v podobě pájecího drátu v různých tloušťkách.
Podložka odolávající vysokým teplotám
Použijte žáruvzdornou pracovní podložku, například pájecí podložku z materiálu zabraňujícího vzniku požáru. Kovové desky jako podklad pod pájení by příliš silně odváděly teplo.
Pájecí houbička
Pájecí hrot je potřeba po zahřátí a během práce očistit. K tomu slouží pájecí houbička nebo suchá houba z kovové vlny.
Ve většině případů se nicméně dává přednost čištění nasucho před houbičkou, protože tak pájecí hrot není při čištění vystaven tak velkým teplotním rozdílům, což je pro něj šetrnější. Běžně dostupná kovová vlna by se ale pro čištění pájecího hrotu neměla nikdy používat!
Odpájecí pumpička a odsávací lanko
Odpájecí pumpička nebo odsávací lanko zbavuje pájené místo přebytečné cínové pájky. Pro bezpečné spojení se dílce musejí napřed očistit. K tomu se hodí drátěné kartáče, ocelová vlna a houbičky.
Díky pomůckám, jako jsou svěráky nebo svorky, které při montáži poslouží jako třetí ruka, je většinou možné spolehlivě zafixovat malé součástky.
Námi doporučované produkty pro pájení
Na školách, v technických předmětech, se smí zpravidla provádět pouze měkké pájení. Pro tento druh pájených spojů se dílce a pájka ze slitiny kovů zahřejí. Při dosažení teploty tavení nateče tekutá pájka mezi kovové díly a spojí je. Po zatuhnutí vzniká pevné spojení.
Při pájení se osvědčil interaktivní přístup k učení. Po stručném shrnutí teorie na úvod představí vyučující potřebné vybavení – v zásadě páječku nebo pájecí stanici, cínovou pájku a dílce, které mají být spojeny. Postup předvede na praktickém příkladu, způsobem, který je přiměřený věku a stupni zralosti dětí nebo mládeže a také výukovému cíli. Učitel třídě vysvětlí, na co je potřeba dávat pozor, pokud jde o prevenci úrazů.
Kde se výuka pájení odehrává?
Výuka probíhá v dobře větraných místnostech (větrání okny) nebo v technických místnostech s odsávacím zařízením.
Podle směrnice o bezpečnosti při vyučování (RISU) se smí provádět pouze měkké pájení s pájkou bez obsahu olova. Při měkkém pájení se místo pájení ohřívá pouze mírně a krátkodobě.
Díky nízkému termickému namáhání lze téma bezpečnosti práce na začátku omezit jen na ty nejpodstatnější aspekty.
Pájení ve škole je týmová práce
Třída vytvoří pracovní skupiny, které jsou vyzvány, aby si pájení pod dohledem vyzkoušely. Cílem je společný sběr prvních zkušeností s pájením v týmu, s rychlým zážitkem úspěchu při učení a motivací pro další zkoumání tématu.
Učitel jako průvodce
Učitel přebírá centrální roli, jeho úkolem je účastníky výuky pájení názorně vést, motivovat a podporovat.
V počáteční fázi jsou na učitele kladeny vysoké nároky, později se může mírně stáhnout a žáky podpořit při samostatném provádění.
V zásadě se vždy doporučuje přizvat do kurzu pájení odborníka. Ten může žáky díky svým hlubokým znalostem ještě lépe podpořit.
Praktické úlohy pro pájení při vyučování s různým stupněm obtížnosti se orientují podle věku a zralosti dětí a mládeže. Pro začátečníky v oblasti pájení doporučujeme jednoduché, dekorativní úlohy, při nichž mohou žáci a žákyně uplatnit svou kreativitu.
Pro 5. až 7. třídu lze doporučit drobné šperky z drátu v podobě přívěsků, prstenů nebo náramků, nebo pájení figurek. Po pocínování může šroub v kousku dřeva posloužit jako podstavec. Tyto projekty nevyžadují přesné pájení a pomáhají získat cit pro správné zacházení s páječkou. Vlastnoručně vyrobené kousky si žáci odnesou domů.
Na praxi orientovaná výuka pájení pro starší žáky a žákyně ve výuce technických předmětů a pro pokročilé zahrnuje pájení kabelů, LED, odporů ve společném proudovém obvodu, opravy osvětlení na kole, pájení spojů na modelech letadel nebo na modelové železnici. Výhodné jsou úlohy s kontrolou úspěšnosti, např. v podobě svítivých diod nebo bzučáku. Pozornost je věnována čistému pájení a bezchybnému spojení, aby zapojení fungovalo.
Pro optimální pokrok při výuce je dobré střídat praktická cvičení s krátkými bloky teorie. Pracovní listy pomáhají při orientaci a zpočátku je potřeba opakovaně upozorňovat na opatření první pomoci, například v případě popálení.
Náročnější je sestavování zadaných obvodů na deskách tištěných spojů a podložkách tištěných obvodů, např. pro miniaturní osvětlovací zařízení, rozhlasové přijímače nebo jednodeskové počítače. Tyto projekty, které vyžadují větší počet vyučovacích hodin, podporují samostatnou práci a schopnost pracovat v týmu.
Různé stupně obtížnosti u jednotlivých zapojení dovolují rozlišování mezi týmy.
Jeden z projektů pro pokročilé: Přestože stavebnice obsahuje dva spínací obvody (IC), lze tuto elektronickou kostku snadno sestavit.
Tip z praxe: Používejte stavebnice
Stavebnice pro pájení obsahují základní desku a součástky pro školní projekty s pájením. Jsou k dostání v různých stupních obtížnosti. Ke každé stavebnici je připojený návod k pájení, který slouží jako základ pro pracovní list, používaný ve výuce.
Na co je potřeba během výuky pájení dávat pozor?
Mezi důležité body patří bezpečnost práce a ochrana zdraví, zejména bezpečnostní opatření při zacházení s páječkami, ochrana před rozstřikem a výpary. Zde je potřeba dodržovat případné předpisy dané školy a příslušného pojistitele, týkající se pájení.
Nebezpečí popálení
Teplota pájecího hrotu dosahuje až 450 °C. Kontakt s pokožkou vede k popáleninám.
Pravidla vyvěste na viditelné místo
Pro učebnu nabízí německé zákonné protiúrazové pojištění (DGUV) plakát Bezpečné pájení.
Vhodný oděv a účes
Používejte odolný oděv bez volně visících částí. Delší vlasy je potřeba svázat nebo zakrýt pokrývkou hlavy.
Dodržujte protipožární předpisy
Kvůli horkým pájecím hrotům jen potřeba dodržovat protipožární předpisy. Z pracovní oblasti odstraňte snadno zápalné materiály.
Nasaďte si ochranné brýle
Při pájení dílců z pružícího drátu může cínová pájka vystříknout. U projektů z tohoto materiálu se doporučují ochranné brýle. Pohodlné brýle se stranicemi pro ochranu očí jsou k dostání i v malých velikostech, pro děti.
Používejte bezolovnatou cínovou pájku
Měkká pájka s přídavkem olova a tavicí přísady mohou ohrozit zdraví a životní prostředí. Cínová pájka, která je vhodná pro pájení ve školách, neobsahuje olovo. Zpravidla sestává pouze z cínu, mědi nebo stříbra a neuvolňují se z ní žádné zdraví ohrožující výpary. Nepoužívejte další tavicí přísady.