Virtuální realita pro firmy » Jak virtuální zkušenosti přispívají k úspěchu v oblasti B2B
Zveřejněno: 19. 5. 2023 | Doba potřebná k přečtení: 8 minut
Doby, kdy bylo cestování do virtuálních dimenzí čistou fikcí a bylo možné nanejvýš tak na palubě ISS Enterprise v televizním seriálu Star Trek, už jsou dávno za námi. Mezitím se už Virtual Reality (VR) dávno stala realitou.
Od vynálezu prvních VR brýlí v roce 1968 se ovšem vývoj výrazně posunul.
Přestože se tehdejší datové brýle dnešním modelům až překvapivě podobají, byly spojené s předimenzovanou, těžkou konstrukcí z kabelů, takže takové brýle nebylo možné použít bez úchytů namontovaných na stropě.
Kromě toho tyto brýle umožňovaly – podle dnešních měřítek – spíše prožívání rozšířené (augmented) reality než skutečně kompletně virtuálního světa.
VR je už dávno mnohem víc než herní zařízení
Virtual Reality se už dávno neomezuje jen na herní průmysl – přestože ten byl tehdy i dnes jejím největším motorem. Po prvním vzestupu HR v 90. letech a razantním vývoji v nultých letech ve firmách Oculus, Valve, HTC a Sony se s přednostmi této technologie seznámil také svět byznysu, který je dokázal využít pro sebe. Virtual Reality tedy „dospěla“.
Co vlastně chápeme pod pojmem Virtual Reality (VR)?
Virtuální realita je počítačem vygenerované prostředí, které uživateli umožňuje, aby se ponořil do umělého, imerzivního světa, se kterým může interagovat v reálném čase. Přitom je mu poskytnuto trojrozměrné prostředí, které uživatel zpravidla vnímá prostřednictvím VR brýlí. Na základě jeho pohybů se virtuální prostředí odpovídajícím způsobem přizpůsobuje, a vytváří tak dojem přítomnosti.
Většina lidí už někdy o virtuální realitě slyšela a také jejich představa o tom, co se virtuální realitou myslí, je většinou poměrně dobrá. Nicméně často používají „virtuální realitu“ chybně jako nadřazený pojem nebo také jako synonymum, když hovoří o jiných formách (částečně) virtuální reality.
VR, AR, aR, MR – stručné vysvětlení pojmů:
Spektrum nacházející se mezi realitou (R) a kompletně digitálně vytvořeným světem nazýváme Extended Reality (XR).
Existují čtyři různé způsoby, jak prožíváme digitální obsahy: Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Assisted Reality (aR) a Mixed Reality (MR) se liší stupněm imerze a také možnostmi interakce.
Co znamená imerze?
Imerze – úplné ponoření do virtuálního světa – je současně slabou i silnou stránkou VR.
- Na jedné straně je uživatel omezený na určitou oblast (v reálném světě), nemůže se pohybovat úplně volně a je plně odizolovaný od reálného světa.
- Na druhé straně není vyrušován vnějšími vlivy, takže se může plně soustředit na virtuální zkušenost.
Virtual Reality (VR)
Virtuální realita (VR) je, jak už název napovídá, kompletně digitálně vytvořený, virtuální svět, který uživatele zcela obklopuje. Uživatel nosí VR brýle, které reagují na pohyby a interakce s kontroléry a umožňují mu pohyb ve virtuálním světě a interakci s ním.
Proto je VR zajímavá právě pro zábavní průmysl (filmy, hry). Ale také v řadě dalších oblastí, jako je medicína, architektura nebo strojírenství (abychom uvedli alespoň některé), dává použití VR smysl: Protože tato technologie simuluje zkušenosti blízké realitě, může například zlepšit pochopení a nácvik složitých procesů a jevů.
Augmented Reality (AR)
Augmented Reality (AR) vkládá digitální objekty nebo informace (texty, obrázky, videa, virtuální objekty) v reálném čase do reálného světa – vytváří tak jakoby další vrstvu reality, čímž realitu doplňuje. Uživatel zůstává v reálném světě, ale může si virtuální prvky prohlížet pomocí displeje (smartphone, tablet) nebo pomocí AR brýlí a v omezené míře s nimi může interagovat.
Dobrým příkladem je hra pro mobilní telefony „Pokémon Go“, kde lze prostřednictvím kamery mobilního telefonu v reálném prostředí uvidět a chytat příšerky. Také filtry v aplikacích Instagram, Snapchat a TikTok jsou formou AR. Překrývají realitu jako určitá maska, ale přizpůsobují se mimice uživatele.
Assisted Reality (aR)
Určitou „podkategorii“ AR tvoří tzv. Assisted Reality (aR). Nazýváme tak ne-interaktivní 2D zobrazení, která můžeme vidět například při použití datových brýlí. Tento způsob zobrazení známe například v podobě projekce navigačních údajů nebo údajů o rychlosti na čelní okno některých vozidel. Řidič tak nemusí odvracet svůj zrak od silnice, aby si mohl přečíst informace.
aR podporuje určitý proces nebo pracovní krok, přičemž digitální objekty zůstávají statické, bez toho, aby omezovaly výhled uživatele. Uživatel se soustředí na reálný svět.
Mixed Reality (MR)
Mixed Reality (MR) naproti tomu představuje kombinaci virtuální a rozšířené reality. Za pomoci speciálních MR brýlí (např.: Microsoft HoloLens) se reálný a digitální svět navzájem prolínají, a vzniká tak hybridní 3D prostředí:
Místo toho, aby se nad, resp. před realitou nacházela pouze jedna vrstva, jsou virtuální objekty v reálném světě ukotvené – vykazují jakoby fyzickou přítomnost. Pokud například leží (virtuální) míč pod (reálným) stolem, je míč viditelný jen v případě, že se uživatel shýbne. Uživatel také může s předměty interagovat. Může si například promítnout digitální bicí do obývacího pokoje, uchopit virtuální paličky a začít hrát.
Virtual Reality a Augmented Reality poskytují podnikům bezpočet možností, jak zvýšit jejich efektivitu – a to napříč všemi odvětvími. Také Mixed Reality, nejnovější inovace, skrývá značný potenciál pro podniky. Nejrůznější možnosti použití jsou právě nyní testovány na mnoha místech, podniky by se ale měly už nyní zamyslet nad tím, jak by pro sebe mohly tyto technologie co nejlépe využít.
Momentálně se VR a AR využívá zejména pro animace a vizualizace, vývoj a přípravu prototypů, stejně jako pro prezentaci produktů.
Automobilový průmysl
Automobilový průmysl již využívá VR, AR a MR v nejrůznějších oblastech. Například Augmented Reality se již uplatňuje ve výrobě, kdy jsou zaměstnancům promítány pokyny a informace do zorného pole prostřednictvím AR brýlí. Pomáhá to při omezování počtu chyb a ve výsledku při zefektivnění výrobních procesů.
Ve fázi navrhování a vývoje vozidel je naproti tomu s oblibou využívána VR: Podstatným krokem procesu navrhování je vytváření modelu v originální velikosti. Prostřednictvím VR náhlavní soupravy si mohou návrháři a inženýři vizualizovat 3D model a každou jeho část si mohou vytvořit zvlášť, čímž mohou včas identifikovat a odstranit problémy. To umožňuje rychlejší a cenově výhodnější vývoj prototypů a návrhů.
Strojírenství
Ve strojírenství se již VR a AR také plošně používají. Například při vývoji produktů nebo konstrukci strojů. Bez toho, abychom museli povolit jediný šroubek, můžeme si prohlížet vnitřek strojů a zařízení. To pomáhá studentům a učňům při učení, ale také experti mohou profitovat z dodatečných informací.
Je tak možné například promítat specifické údaje o výkonu zařízení během provozu přímo do zorného pole, což může posloužit optimalizaci procesů, a tedy i zvýšení účinnosti.
Ve virtuálním prostředí mohou inženýři a konstruktéři pomocí VR náhlavních souprav vizualizovat a testovat prototypy strojů, ještě než je skutečně sestaví. Tímto způsobem lze již v raném stadiu vývoje rozpoznat chyby a problémy a odstranit je. To šetří čas i náklady.
Při správě strojů a opravách se zase využívá AR. Prostřednictvím AR brýlí obdrží technici vizuální pokyny a informace k součástem stroje, což jim pomáhá pracovat efektivněji a rychleji.
Architektura
Také v architektuře se použití VR a AR extrémně vyplatí, chceme-li pracovat efektivněji. Můžeme tak ve fázi plánování díky virtuální procházce budovami a nemovitostmi identifikovat chyby v jejich konstrukci.
Zákazníci nám mohou poskytnout přímou zpětnou vazbu a můžeme provést úpravy, ještě než je stavba zahájena. Ušetří se tak čas i náklady. Ve fázi výstavby je možné prostřednictvím AR na staveniště promítat virtuální model budovy, abychom se ujistili, že správně umístěná a postavená.
Pokud jde o architekturu interiérů, může nám jak AR, tak i VR pomoci při plánování a zařizování tím, že nám vizualizuje různé kusy nábytku a dekorace v různých místnostech. To může zejména zákazníkům výrazně pomoci při přijímání fundovaných rozhodnutí.
Oblast logistiky
V logistice se AR používá například ve skladovém hospodářství a při expedici zboží. Zaměstnanci skladů dostávají prostřednictvím datových brýlí informace o umístění a obsahu zboží, které se jim promítají na průhledný displej do jejich zorného pole.
Díky tomu mohou pracovat efektivněji a rychleji najdou a odešlou správné zboží. Zvyšuje se tím přesnost a efektivita dodávek a lze tak zamezit zdržení.
VR ale může být velmi užitečná také při školení zaměstnanců pro manipulaci s těžkými a nebezpečnými stroji. Trénink tak může proběhnout v bezpečném a kontrolovaném (protože kompletně virtuálním) prostředí, kde stroje ani nemusejí být fyzicky k dispozici – což snižuje nebezpečí nehod.
Turistika
V oblasti turistiky mohou zájemci prostřednictvím VR náhlavní soupravy navštívit cíle své cesty už předem, virtuálně. To jim může usnadnit rozhodnutí, zda se do určité země nebo do určitého města skutečně vypravit. Nebo se mohou na nadcházející cestu lépe připravit díky tomu, že se předem informují o poměrech přímo na místě.
AR zase nachází uplatnění při prohlídkách pamětihodností a historických míst. Turisté si mohou například prohlédnout ruiny v jejich původní nádheře, současně mohou obdržet informace o historii, takže lépe porozumí kultuře příslušné země.
Také v oblasti ubytování dává použití AR smysl. Zájemci se tak mohou projít domem a hoteloví hosté mohou obdržet vizuální informace – například díky virtuální mapě hotelu a informací o restauracích a službách.
Zdravotnictví
Ve zdravotnictví se již využívá VR a také MR například pro zlepšení vzdělávání a výcviku zdravotníků. Třeba chirurgové si tak mohou zásahy nacvičit před komplikovanou operací na virtuálním modelu.
Kromě toho si mohou v průběhu komplexních operací pomocí AR nechat zobrazit vizuální informace v reálném čase – například je možné nad pacienta umístit digitální prvky, přizpůsobené anatomii pacienta. To umožňuje přesnější práci a minimalizuje možné komplikace. Je tu dále také možnost konzultovat s kolegy a experty, ať už jsou kdekoliv na světě.
Také při ošetřování pacientů s fóbiemi, posttraumatickými stresovými poruchami nebo při léčbě bolesti lze díky VR docílit velkých úspěchů. Pacienti se mohou ponořit do virtuálního prostředí, které odvede jejich pozornost od bolesti a pomůže jim se uvolnit. Nebo se mohou zúčastnit virtuálních cvičení a terapií, které pomáhají při rehabilitaci po zraněních nebo operacích.
Letectví a kosmonautika
V letectví a kosmonautice se VR využívá především k účelům školení a trénování pilotů.
Kromě toho nachází VR uplatnění při vývoji a procesu navrhování, protože umožňuje vytváření a vizualizaci komplexních modelů letadel a kosmických lodí. Inženýři a designéři tak mohou optimalizovat své návrhy, ještě než vyrobí fyzické prototypy. Tím se šetří nejen doba potřebná pro vývoj, ale také náklady.
Stejně jako v jiných odvětvích průmyslu, dokáže AR zvýšit efektivitu také v oblasti údržby a oprav letadel a kosmických lodí. Technici tak do svých AR brýlí obdrží vizuální návody a jsou jim poskytovány podrobné informace o komponentech a systémech různých modelů letadel nebo kosmických lodí.
Policie/hasiči/armáda
Z použití VR a AR profituje také policie, hasiči a armáda. Zásahové jednotky a vojáky tak lze na závažné incidenty připravit nesrovnatelně rychleji. Prožití scénářů, které jsou k nerozeznání od reálných, a náročných situací během tréninku pomáhá při nácviku klidného a rozvážného jednání ve stresových situacích.
V reálném nasazení si mohou díky AR brýlím v reálném čase zobrazit dodatečné informace (taktické mapy, pohyby protivníka) do zorného pole, což jim pomáhá při strategickém rozhodování v nebezpečných situacích.
Pro lepší taktické plánování je možné pomocí VR vytvářet virtuální modely místa nasazení nebo bojišť. Do nich lze promítnout a přehrát různé scénáře.
Také ovládání dronů, robotů nebo na dálku řízených vozidel se použitím AR významně zpřesnilo.
Trh s realitami
Na trhu s nemovitostmi se virtuální realita používá k tomu, aby zájemcům umožnila virtuální prohlídky. To šetří čas a peníze, protože si potenciální kupující nebo nájemníci mohou projít nemovitost společně s makléřem bez toho, aby byli fyzicky přítomní.
Ve virtuálním prostředí mohou být prázdné nebo nedokončené nemovitosti také zařízeny nebo upraveny (Virtual Staging), tak aby zájemce lépe vnímal potenciál nemovitosti.
Totéž platí pro plánování renovací nebo větších přestaveb. Prostřednictvím VR nebo AR mohou architekti, designéři a také zákazníci procházet virtuálními modely a posuzovat změny, ještě než jsou na fyzické úrovni provedeny.
Finančnictví
Ve finančnictví pomáhá VR především při virtuálních schůzkách a také při vizualizaci správy majetku.
Díky VR náhlavním soupravám se mohou finanční poradci virtuálně setkávat se svými klienty. Pokud žádná ze stran nemusí fyzicky cestovat na určité místo, šetří to čas i náklady.
Pokud jde o správu majetku, je možné využít AR pro poskytování vizuálních informací o dané investici zákazníkům. Zákazníci tak na první pohled vidí, jak se jejich investice vyvíjí a jaká opatření jsou nutná k dosažení jejich cílů.
AR nabízí v neposlední řadě také možnosti pro interaktivní vzdělávání, kde se finanční experti mohou naučit, jak porozumět složitým konceptům a jak je používat, tak aby mohli poskytovat lepší poradenství svým zákazníkům a řešit jejich finanční problémy.
Nezávisle na odvětví může vlastně každý podnik využívat VR, AR nebo MR tak, aby z toho měl prospěch. Může se jednat o výrobu, marketing a prodej, případně o zvýšení efektivity v logistice.
Další, ještě větší potenciál přináší použití pro školení a další vzdělávání:
Díky VR mohou zaměstnanci v bezpečném prostředí nacvičovat nebezpečné nebo složité situace, nouzové stavy a sbírat realistické zkušenosti, bez rizika a bez vysokých nákladů.
Výroba
Dalo by se říct, že existuje jen málo odvětví, ve kterých nelze Augmented Reality nebo Mixed Reality využít smysluplně. Platí to i pro výrobu.
Začíná to už při plánování továrny. Lze tak modelovat zařízení, výrobní linky a únikové cesty ve 3D, prostřednictvím AR je možné je promítat do tovární haly, aby se vyzkoušelo, kde by měl být stroj nejlépe umístěný. Lze tak rychle a bez velkých nákladů otestovat a optimalizovat různé možnosti, ještě než je vlastní továrna postavena. Díky virtuálnímu plánování lze rozpoznat slabá místa projektu, ještě než dojde k drahým chybám během výstavby nebo výroby.
Když je pak všechno postavené, je možné zařízení uvést do provozu nejprve virtuálně. Díky takovému zkušebnímu chodu s VR lze chyby a slabá místa rozpoznat a odstranit už před uvedením do provozu. Tím se zamezí drahým výpadkům ve výrobě.
Navíc lze AR používat při vývoji a výrobě, protože dokáže smysluplně strukturovat a analyzovat data a tím optimalizovat pracovní procesy. Právě velké, multidimenzionální objemy dat a komplikované souvislosti (big data) lze při prostorovém zobrazení často lépe pochopit, a navíc jsou mnohem názornější.
Další pojmy, které se vztahují na výrobu, při které AR znamená zvýšení efektivity, jsou: Smart Factory, Smart Building a Digital Engineering.
Design a vývoj produktů
VR lze použít při vývoji produktů a prototypů pro optimalizaci procesů navrhování a jejich urychlení. Vývojáři mohou vytvářet virtuální prototypy a ty testovat v realistickém prostředí, ještě než postaví fyzické prototypy.
Údržba a opravy
Pro opravářské a údržbářské práce je použití Augmented Reality (AR) a Assisted Reality (aR) velice vhodné.
Díky dálkové údržbě s příslušným softwarem mohou zaměstnanci přímo na místě prostřednictvím datových brýlí získávat dodatečné informace o strojích a o pracích samotných. Nebo se může na dálku připojit vyškolený odborník, který může celý proces sledovat v reálném čase, poskytnout technikovi na místě pokyny a následně zkontrolovat, zda bylo všechno provedeno správně. Už není nezbytné vysílat zaneprázdněné experty kvůli údržbě nebo vyřešení jednodušších problémů přímo na místo. Šetří se tím náklady.
VR lze použít k plánování údržbářských a opravářských prací a k jejich simulaci. Technici mohou ve virtuálním prostředí kontrolovat stroje nebo zařízení a identifikovat potenciální problémy, ještě než se projeví v reálném světě. Také pro vzdělávání a další vzdělávání se virtuálním prostředí hodí obzvláště dobře. Pracovní kroky se tak nejprve natrénují v kontrolovaném prostředí, ještě než jsou provedeny v reálném světě.
Logistika a navigace
Stejně jako ve výrobě, je v logistice smysluplné především použití AR a aR, a to pro ukládání řady informací, získaných digitalizací, a jejich poskytování zaměstnancům.
V rámci správy skladu lze například optimalizovat vychystávání zásilek. Pracovníci skladu jsou digitálně naváděni po nejefektivnějších trasách skladem. Kromě toho si mohou vyvolat informace o umístění produktů ve skladu a také o jejich obsahu a hmotnosti a kontrolovat stav skladových zásob v reálném čase. Tím se šetří čas a ve výsledku také peníze. Uživatelům se mohou zobrazit také upozornění na nebezpečí, což zvyšuje bezpečnost pracoviště.
Používání přenosných, bezdrátových AR brýlí navíc umožňuje práci oběma rukama, protože zaměstnanec nemusí držet v ruce tablet ani seznam na papíře. Pracovní kroky tak lze provádět rychleji a proces je celkově efektivnější.
VR se naproti tomu uplatňuje především při výcviku zaměstnanců. Ve virtuálním obrazu skutečného skladu se mohou naučit, jak se v něm efektivně pohybovat a provádět požadované pracovní postupy. Totéž platí například také pro výcvik řidičů vidlicových vysokozdvižných vozíků. V chráněném virtuálním prostoru existuje dostatek místa pro začátečnické chyby při vykládce nákladu nebo při stohování palet, aniž by se tím narušily procesy v reálném světě. Kromě toho se tím minimalizuje nebezpečí úrazu.
Když nakonec dojde na expedici zboží, mohou si řidiči díky AR brýlím nebo mobilním AR aplikacím zobrazit nejlepší trasy a dopravní informace a efektivně naplánovat dodávky.
Marketing a prodej
Právě v oblastech marketingu a prodeje jsou imerzivní technologie skutečným pokladem.
Díky VR lze produkty v showroomech nebo na veletrzích buď zobrazovat kompletně virtuálně, nebo je lze virtuálně promítat na reálné objekty. Potenciální zákazníci je pak mohou interaktivně zkoumat prostřednictvím AR brýlí, testovat jejich funkce nebo si mohou zobrazovat různé varianty a konfigurace. Právě velké produkty, například strojní zařízení, není snadné dopravit k zákazníkům, aby si je mohli prohlédnout.
Bez ohledu na to, o který produkt nebo o kterou službu se jedná, se mohou prodejci se svými zákazníky virtuálně potkávat a konzultovat prostřednictvím VR. Naproti tomu zákazníci mohou obdržet virtuální vzorky nebo prototypy a obdržet je „přímo na místě“, ve virtuální místnosti. To umožňuje osobnější a interaktivnější zkušenost než prostřednictvím telefonických hovorů nebo e-mailů.
Už nyní je AR stále častěji využívána v oblasti e-commerce. Zákazníci mohou díky AR používat své smartphony nebo AR brýle, jimiž si vizualizují produkty v jejich reálném prostředí. Například zákazníci IKEA se mohou prostřednictvím aplikace podívat, jak by určitý kus nábytku vypadal v jejich obývacím pokoji. Je také možné si virtuálně vyzkoušet určité kusy oblečení, nebo (jako u Mister Spex) různé modely brýlí, aniž bychom je museli fyzicky vlastnit. To usnadňuje on-line nakupování a snižuje počet vratek.
Spolupráce
VR lze použít pro virtuální schůzky a spolupráci v imerzivním prostředí. Účastníci mohou spolupracovat a komunikovat ve společném virtuálním prostředí, přijímat rozhodnutí nebo plánovat projekty.
Další výhoda spočívá v lepší spolupráci a komunikaci. Díky VR spolu mohou interagovat zaměstnanci na různých stanovištích a mohou společně pracovat na projektech, aniž by se kvůli tomu museli fyzicky nacházet ve stejné místnosti. Přesto vzniká dojem skutečné spolupráce, který by nemohl vzniknout prostřednictvím chatu, videohovoru nebo sdílením dokumentů. Lze tak významně zvýšit efektivitu při spolupráci a zároveň ušetřit čas a náklady na dopravu.
Bez ohledu na to, pro kterou technologii jste se nakonec rozhodli, správné vybavení je enormně důležité. V zásadě existují 3 druhy zařízení pro Virtual Reality, která jsou v současné době na trhu.
- Samostatné náhlavní soupravy, které fungují bez kabelu nebo mobilního telefonu – veškerá technika je integrovaná v brýlích
- Kabelové náhlavní soupravy, které – jak už název napovídá – musejí být spojené s počítačem nebo konzolou pomocí kabelu
- Mobilní náhlavní soupravy, lépe řečeno displeje, u kterých smartphone nebo tablet funguje jako procesor a obrazovka.
Vybavení pro VR
Abyste mohli začít používat Virtual Reality (VR), budete potřebovat:
- VR náhlavní soupravu VR náhlavní souprava je nejdůležitějším zařízením pro imerzivní VR zážitek. Na trhu je k dispozici řada různých modelů, například HTC Vive, Oculus Rift nebo Valve Index.
- Výkonný počítač Většina VR náhlavních souprav vyžaduje výkonný počítač, aby bylo možné plynulé zobrazení obsahu. Zpravidla je zapotřebí výkonný procesor, dostatek paměti RAM, rychlá grafická karta a dostatek přípojek.
- Systém sledování Většina VR náhlavních souprav vyžaduje systém sledování, který zachycuje pohyby uživatele v prostoru. Sledování mohou zajišťovat externí senzory umístěné v místnosti, nebo integrované kamery v náhlavní soupravě samotné.
- Kontrolér VR náhlavní soupravy jsou často dodávány se speciálními kontroléry, které umožňují interakci s okolním světem. Kontroléry se liší podle výrobce a modelu, normálně ale jsou vybavené trackpady nebo joysticky, které umožňují řízení pohybů a akcí.
- VR kompatibilní software V neposlední řadě je zapotřebí také VR kompatibilní software. Existuje neustále narůstající počet VR aplikací, které sahají od her přes simulace až po kreativní nástroje. Zde je potřeba vždy zkontrolovat kompatibilitu softwaru s VR náhlavní soupravou.
Nezapomeňte: VR vyžaduje trochu místa, abyste se mohli volně pohybovat. Proto byste se měli v každém případě přesvědčit, že máte v místnosti dostatek místa a že je prostor bezpečný, aby nedošlo k úrazu nebo k poškození předmětů.
Vybavení pro MR
Ten, kdo by chtěl použít Mixed Reality, bude potřebovat:
- Zařízení pro MR Buď náhlavní soupravu, nebo průhledné brýle, které tento zážitek umožňují.
- Výkonný počítač Technologie Mixed Reality vyžaduje mnohem vyšší výpočetní výkon než virtuální realita (VR) nebo rozšířená realita (AR).
- Systém sledování a kontrolér Virtuální a reálný svět jsou vzájemně propojeny technologiemi pro rozpoznávání pohledu, gest a řeči prostřednictvím náhlavní soupravy nebo páru pohybových čidel.
- MR kompatibilní software
Vybavení pro AR
Augmented Reality (AR) vyžaduje v porovnání s VR méně specifický software. Budete potřebovat:
- Zařízení pro AR Je nezbytné zařízení pro AR jako smartphone, tablet nebo AR brýle. Většina moderních chytrých telefonů a tabletů disponuje funkcemi AR. Pokud hovoříme o smartphonech, funguje například iPhone od verze verze 6S nebo zařízení s Androidem, která podporují ARCore.
- AR kompatibilní software nebo speciální aplikace.
- Kamera a senzory AR se zakládá na využívání kamery a přístrojových senzorů, které snímají reálné prostředí a přes ně vrství digitální obsahy.
- Připojení k internetu Některé AR aplikace vyžadují připojení k internetu kvůli stahování dalšího obsahu nebo kvůli interakci s jinými uživateli v reálném čase. Stabilní internetové připojení je obzvláště důležité zejména tam, kde je potřeba přistupovat ke cloudovým službám.
Používání virtuální reality v prostředí B2B v posledních letech výrazně roste a pravděpodobně poroste také v budoucnosti. Mixed Reality momentálně spojuje nejlepší aspekty Virtual Reality a Augmented Reality. Proto se nabízí otázka, zda už jsme tímto dosáhli vrcholu možné (virtuální) zkušenosti a zážitků, nebo jak může vypadat pokračování.
- Rozšiřování 5G sítí Zavádění 5G sítí urychlí šíření VR v prostředí B2B. S většími šířkami pásma a nižšími latencemi bude možné streamovat VR obsah v reálném čase pro imerzivní zkušenost bez prodlevy nebo přerušení.
- Například lékaři by pak teoreticky mohli pomocí operačních robotů, jako je systém Da Vinci, operovat pacienty odkudkoliv na světě. Technicky by nebyl problém, kdyby chirurg seděl třeba v Paříži a pacient ležel na operačním sále v Berlíně. Díky Mixed Reality by se obrazovka, přes kterou tým lékařů nahlíží do těla, stala nadbytečnou. Obraz kamery by se virtuálně promítal před zorné pole operatéra.
- Pokroky ve vývoji hardwaru Vývoj VR hardwaru bude v následujících letech pokračovat, což povede k vyššímu rozlišení, lepší kvalitě obrazu a vylepšení systému sledování. Díky tomu budou možné ještě realističtější a ještě imerzivnější VR prožitky.
- Integrace s jinými technologiemi VR bude i nadále úzce propojená s dalšími technologiemi, jako je Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR), umělá inteligence (AI) a internet věcí (IoT). Díky tomu lze vytvořit ještě výkonnější řešení, které zlepší efektivitu a produktivitu podniků. Cestou do budoucnosti by byl také vývoj technologie, která by propojila virtuální, rozšířenou a smíšenou realitu do jednoho systému, ve kterém by osoba mohla podle aktuální situace přepínat sem a tam.
Jisté je jedno: Nepřetržitý další rozvoj technologie povede k tomu, že se budou možnosti použití VR, MR a AR nadále rozšiřovat také v oblasti B2B a že bude k dispozici ještě širší paleta aplikací, které budou nabízet ještě realističtější a imerzivnější prožitky.